maandag 15 maart 2010

Dag 16: Dogubayazit-Tabriz (Iran), 350 km

Vannacht gelukkig geen schokken meer maar wel de imam die ons om 4u15 wakker maakte.
We verlaten Turkije waar we 10 mooie dagen beleefd hebben. Eindelijk naar Iran, het land van de Allatoya's en Khomeini's. En ook eindelijk iets nieuws want tot hier was het voor ons bekend.
Vroeg naar de grens gegaan (8u15) voor in het geval het heel lang zou duren maar het viel wel mee. Op net geen 3u waren we er door. Onmiddellijk bij de grens stond er ons al een fixer op te wachten. Dat is een regelaar die je helpt maar die je ook moet betalen natuurlijk maar het maakt het wel gemakkelijker. Hij spreekt Engels. Onze paspoorten en carnet de passage worden een tiental keren gecontroleerd door telkens andere mensen. Ik vond het heel lastig om voor de eerste keer mijn hoofddoek om te doen. Ik stelde het wat uit tot een politieagent mij gebood om het te doen 'You wear your scarf from now'. Ok, dan doe ik het maar. Een vrouw zag mij onwennig bezig en kwam me direct helpen. Ze bood mij haar mooie sjaal aan, die ik gretig in ontvangst nam. Acteraf bekeken had ik die misschien moeten weigeren want in Iran bieden ze je alles 3x aan en de derde keer mag je pas iets aannemen. Dat geldt ook voor uitnodigingen.
Vanaf nu moet ik mij anders gaan gedragen. Geen mannen aanspreken, alleen antwoorden als zij mij iets vragen. En overal en altijd een sjaal en los kleed dragen.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Carine en Jef, Waar blijven die eerste mode foto's van jou ,Carine. We willen jou wel eens zien met dat lange kleed en die hoofddoek op? We volgen alles nog op de voet hoe jullie met de moto op weg zijn naar jullie volgende bestemming.Nog veel reisgenot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Carine, vergeet ook niet om anderhalve meter achter Jef te lopen en zeer goed te luisteren!

    Fijne reis verder en groeten van Christine en Yoeri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. D'er zijn een paar dingen die ik ook hier in Hechtel van toepassing zou willen zien, maar mijn eega is daar niet zo voor te vinden. Wat vindt Jef van deze 'levenswijze'? Ik ben benieuwd naar zijn verhalen. Hoe kan Ludo de mooie dames bewonderen? Ben benieuwd wat deze nieuwe horizonten brengen. Kijk uit naar volgende ervaringen. Grtz.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Jef en Carine,
    Eindelijk jullie blog gevonden! Best plezant om 16 dagen achter elkaar te lezen. Regelmatig een kippevel gevoel en natuurlijk ook een beetje groen!
    En nu in Iran, ben zeer benieuwd naar de foto's als je in vol tenue gekleed bent.
    En alleen maar praten als je iets gevraagd wordt; toch best moeilijk lijkt mij.
    Groetjes aan jullie allebei en tot morgen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag allebei,
    wat spannend allemaal, maakt het toch maar niet te spannend. Wel leuk spannend maar niet angstig spannend. Wannes leest dagelijks mee, kijkt vooral uit naar de foto's. Iran, die tenue foto heeft iedereen al gevraagd, kijk meer uit naar een straatbeeld of een school voor meisjes. Ben benieuwd, dikke knuffel, Carine en co

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag allebei,
    Net wat bijgelezen en Marleen is je blog ook eens komen bewonderen. Het ziet er allemaal heel mooi uit, fijn verslag! Ik ben maar een klein beetje jaloers ;-)
    Nog veel plezier en keep it safe!
    Michel & Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo lieve zus en Jef.Carine het zal
    moeilijk zijn om te zwijgen maar Jef gaat
    niet weten wat hem overkomt nen teun die
    zwijgt.
    Naar die eerst foto in je tenue kijken we
    ook uit.

    groetjes marina en danny.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Carine en Jef,
    Jef, als ge wat plaats over hebt kunt ge dan een paar "kalasnikofskes" meebrengen.... om met nieuwjaar af te schieten om 12 uur enzo... Dat kunt ge daar precies op de markt kopen? Het is nog altijd fijn jullie te volgen. Hier begint de lente ook een poging te doen, donderdag toch al 16°. En bij jullie?
    Doe Ludo ne goedendag want daar hoor ik niks van...
    Geniet en zet vurzichtig.
    Maurice

    BeantwoordenVerwijderen